Ny kampagne: Regn er en gave fra himlen

Regnvand er en uvurderlig ressource – ikke spildevand til kloakken. Haveselskabets kampagne "ditRegnvand" viser, hvordan du kan spare kloakken og bruge dit regnvand i haven.

Der falder en halv million liter regnvand i de danske haver. Alligevel bruger vi rent drikkevand fra hanen til at vande de tørstige planter i haverne, når tørken rammer, og samtidig hælder vi tonsvis af godt og rent regnvand i kloakken. Det er da dumt!

Med Haveselskabets kampagne ”ditRegnvand” vil vi vise haveejerne, hvordan de med forskellige regnvandsløsninger kan opsamle regnvandet fra husets tag og bruge det til at gøre haven smukkere, grønnere og mere frodig. I stedet for at hælde regnvandet i kloakken, skal vi se regnvandet som en gratis ressource, en gave fra himlen.

Skab plads til regnen i haven

Alle typer af haver kan rumme en eller anden form for regnvandsløsning, og der er mange spændende muligheder.

Du kan opsamle en del af regnen i en regntønde eller tank og få gratis vand til at vande haven. Du kan ændre belægningen i sin indkørsel, så vandet får mulighed for at sive igennem belægningen i stedet for at løbe ud på vejen og ned i kloakken. Eller du kan lægge et grønt tag på huset eller carporten, som tilbageholder og fordamper en stor del af det vand, der falder på taget.

I mange haver kan regnen fra hustagene ledes til et regnbed eller en faskine, hvorfra vandet langsomt kan sive ned i jorden. Det er dog ikke altid muligt i haver, hvor jorden er meget tung og leret, men i de fleste haver vil et regnbed være en fin og smuk løsning.

Fakta om Haveselskabets kampagne

Kampagnen "ditRegnvand" er en del af Haveselskabets 4-årige udviklingsprojekt ”Intelligent brug af regnvand”, som er finansieret af VILLUM FONDEN. Læs mere om projektet her

Haveselskabet er en landsdækkende almennyttig forening med cirka 40.000 medlemmer.

kontakt haveselskabet