Tendens: Unge dyrker have i storbyen

Haveselskabet har taget pulsen på den nye globale havetrend ”urban gardening”, som er slået igennem blandt unge i storbyer over hele verden.

Nørrebro have, by have, have i byen
Byhaven på Nørrebro er åben for alle, der har lyst til at få jord under neglene og dyrke grøntsager til fællesskabet.
Helle Mogensen.

Urban gardening er en slags global græsrodsbevægelse, som dukker op i mange storbyer over hele verden i disse år, også her i Danmark.

- Filosofien er, at haveejere ved at dyrke frugt og grønt mellem husene, i byhaver, baggården og på altaner både kan få smukkere byer, og samtidig løse nogle af de problemer med forurening og klimaforandringer, som den moderne livsstil og fødevareproduktion har skabt, fortæller biolog og havejournalist Gusta Clasen fra Haveselskabet.

Ofte er der tale om civil ulydighed, hvor haveaktivister som guerillasoldater sniger sig rundt i ly af mørket og spreder frø i jordsprækker og på forsømte steder.

- Men mange af de urbane gartneres aktiviteter er helt lovlige og en del af dem får økonomisk støtte fra kommuner og fonde, der synes, at det er en god idé, at de unge havedyrkere finder sammen om at skabe fælleshaver og dyrker blomster og grøntsager på byens pladser og grønne områder, fortæller Gusta Clasen.

Fælles byhave i stedet for pusherhjørne

Byhaven 2200 på Nørrebro er et godt eksempel. Det kollektive haveprojekt startede op i juni 2012 i en have, som ligger i forlængelse af Nørrebroparken på hjørnet af Hørsholmsgade og Stefansgade.

- Stedet var tidligere hjemsted for de lokale hash-pushere. I dag ligner den mest af alt en skrammellegeplads fra 1970’erne med et skævt, kulørt hegn af genbrugsmaterialer og højbede omkranset af sandsække, mener Gusta Clasen fra Haveselskabet.

Haven er åben for alle, der har lyst til at være med. Det handler nemlig både om at dyrke grøntsager og om at skabe gode rammer for det sociale fællesskab i lokalområdet. Københavns kommune har udlånt jorden til projektet for en tre årig periode, og stiller vand til rådighed for havens tørstige planter.

Tomaterne dyrkes i ren jord i store plastposer, som er nemme at flytte rundt på.
Wawwa Ohrt.

Mobil byhave i plastiksække

Et andet eksempel fra Berlin, er den fælles byhave Prinzessinnengarten på Moritzplatz i Berlin. Her dyrkes grøntsager i store sække, kasser og andre beholdere oven på jorden. Det gør det muligt at flytte rundt på planterne efter behov.

- Jorden i storbyer er jo ofte forurenet, så derfor skal de spiselige afgrøder dyrkes i ny, ren jord, og derfor er det praktisk at dyrke i store plastiksække.

Fælleshaven på Prinzessinnnengarten har eksisteret siden 2009, og drives af frivillige, der lægger op mod 30.000 timers arbejde i haven om året.

Genbrug er godt, og en minihave kan sagtens dyrkes i en gammel sko. Set på Chelsea Flowershow i London.
Wawwa Ohrt.

Dyrk have i en gammel sko

Også ved årets prestigefyldte haveudstilling Chelsea Flowershow i London havde urban gardening sneget sig ind. I en af showhaverne kunne man se dette eksempel på, hvordan en lille byhave i baggården kan dyrkes i et par aflagte sko.

- Genbrug er vigtigt for mange urbane gartnere, som lægger vægt på at dyrke have på en måde, der ikke bidrager til øget udslip af CO2. De bruger genbrugsmaterialer fra lokalområdet og planter, de selv har formeret, så der ikke spildes brændstof til transport og produktion, fortæller Gusta Clasen fra Haveselskabet.

I decembernummeret af Haveselskabets magasin ”Haven” kan du læse mere om urban gardening. Hver måned bringer magasinet nye artikler om de nyeste trends og havetendenser. Du får magasinet ved at melde dig ind i Haveselskabet. Gå ind på www.haveselskabet.dk, og klik på ”Bliv medlem”. Det koster 575 kr. pr. år.

Fakta om Haveselskabet

Det Kgl. Danske Haveselskab, i daglig tale Haveselskabet, arbejder for haveglæde med omtanke. Haveselskabet har næsten 40.000 medlemmer.

Som medlem får du:

• Danmarks bedste havemagasinet ”Haven” fyldt med faktuel viden, dejlige havereportager, praktiske råd og masser af ideer og inspiration.
  • Aktuelle medlemstilbud på planter og haveting hver måned.
  • Mulighed for at ringe eller skrive til nogle af landets førende haveeksperter og få svar på spørgsmål om stort og småt i haven.
  • Over 1.000 spændende havearrangementer over hele landet bl.a. åbne haver, plantemarkeder, foredrag, kurser og haverejser.
  • Mulighed for at dele sin haveglæde med andre haveinteresserede i sit lokalområde via Haveselskabets mange afdelinger og kredse over hele landet.
10% rabat på La Crosse-serien af...

kontakt haveselskabet

• Hovednummer:
    45 93 60 00   I sommerperioden 18. juli til 8. august vil telefonen være åben. kl. 9-13.
  • Ind-/udmeldelse og adresseændring:
    medlem@haveselskabet.dk
    45 93 60 00  man-tors kl. 9-15, fre kl. 9-14
  • Magasinet Havens redaktion:
    Direktør Charlotte Garby
    cg@haveselskabet.dk
  • Webmaster:
    web@haveselskabet.dk
  • Manglende levering af Haven:
    medlem@haveselskabet.dk
    45 93 60 00  man-tors kl. 9-15, fre kl. 9-14