Gå til hovedindhold
Havefysioterapeut Shila Samuelsen
Havefysioterapeut Shila Samuelsen
Artikel - Havetips

Gode råd fra havefysioterapeuten

Havefysioterapeut Shila Samuelsen fortæller, hvorfor havearbejde er sundt for både krop og sjæl, og hvordan du bedst undgår skader.
Shila Samuelsen - 
12. marts 2018

Hvor meget tid bruger du i haven? Det er et spørgsmål jeg får igen og igen, når jeg har besøg i min store, nyanlagte have. Så meget tid som muligt! Er svaret altid.
Det næste spørgsmål er ofte: Hvordan kan du holde til det? 

Her er svaret længere og knap så præcist. Det, der gør, at jeg kan holde til havearbejde, er nemlig ikke det samme, der gør, at du kan holde til havearbejde. Der er mange faktorer på spil, når vi arbejder i hver vores have med vores helt egen krop. 

Mit svar er: Jeg kan ikke holde til at lade være!

Haven styrker muskler og humør

Vi ved fra os selv og fra forskningen, at havearbejde stimulerer muskelstyrke, udholdenhed, koordination, læring, problemløsning og sansning. 

Vi ved også, at mennesker instinktivt drages mod natur, både den vilde natur og den kultiverede natur i haven. Ubevidst ønsker vi dybt inde i vores nervesystem at være en del af livets netværk. Det er vi, når vi følger årstiderne på nært hold, ser fuglene få unger, sår og planter, høster frugt og grøntsager fra egen avl, rydder sne i indkørslen.

Noget tyder på, at havearbejde er forebyggende og helbredende for krop og sind. Dit immunsystem bliver styrket af mikrobiomer i jorden og din D vitamin produktion går i gang af solens lys. 

Vi glemmer tiden

Haveselskabets medlemmer er enige: I en undersøgelse, som Haveselskabet har gennemført blandt ca. 550 medlemmer, viser, at:

  • 94 % bliver i bedre humør af at gå i haven 
  • 60 % glemmer tiden, når de er i haven
  • 83 % kobler af i haven.

Desuden er dit fokus og opmærksomhed anderledes i haven, end når du bruger sociale medier, ser TV, går til møder eller arbejder rutinepræget, struktureret og målrettet. 

Dertil kommer alt det gode havearbejde gør ved BMI, kondition, sygdomsforebyggelse og gennemsnitlig levetid, som professor Bente Klarlund har beskrevet i artiklen: Det er sundt at gå i haven!

Haven giver varieret motion

Hver haveopgave har sine karakteristika. Noget er tungt, som for eksempel når du graver rødder op, slæber fyldte vandkander fra regnvandstønden til køkkenhaven eller skubber plæneklipperen. 

Andre opgaver stiller større krav til koordination og præcision. Det kan være, når du sår gulerodsfrø, binder de spæde spirer til plantepinde eller klipper roser. Nogle opgaver er sjældne i løbet af et haveliv, andre sker næsten dagligt i havesæsonen.

Taler til alle sanser

Fælles for alle opgaver er dog, at du bliver bombarderet med velkendte, naturlige sansestimuli fra lyd, lugt og syn. 

Når du arbejder i haven, aktiveres din følesans i hud, led og muskler, og når hjernen har bearbejdet og sammenlignet alle disse sanseindtryk, giver det dig en tryg og beroligende fornemmelse af at vide, hvem du er. Denne oplevelse frigiver hormoner i kroppen, de beroliger dit nervesystem og øger dit velbefindende. '

Sådan kan havearbejde eller anden kontakt med natur nulstille nervesystemet, hvis du haft en travl dag, eller føler dig trist til mode.

Giver god balance

Havearbejde udfordrer din balancesans, når du bøjer dig forover og fjerner lidt ukrudt, retter dig op igen, drejer rundt og smider ukrudtet i spanden, kigger over den ene skulder efter en fugl, der pipper, og kigger ned på jorden igen for at tjekke, hvor du fik lagt planteskovlen. 

Hver gang du bevæger hovedet, stimulerer du balancesystemet i dit indre øre. I samarbejde med synssansen og følesansen i hud, led og muskler, sørger balancesansen for hele tiden at tilpasse din krops bevægelser til de udfordringer du møder, så du holder balancen.

6 gode råd fra havefysioterapeuten

Når du arbejder i haven, tilgodeser du hele din krop, du afstresser nervesystemet, stimulerer sanserne, træner muskler og led og holder hjernen i gang. Derfor er der faktisk ingen, der kan holde til at lade være med at dyrke haven.

Her er 6 gode råd om, hvordan du undgår at overbelaste kroppen og få skader.

1) Skift mellem opgaver

Du får sunde muskler og led ved at bruge dem varieret. I haven handler det om at blande forskellige opgaver. Du kan skifte mellem tunge grave, skubbe, slæbe opgaver og lette klippe, så og binde-op opgaver.

2) Skift stilling

Du kan også skifte mellem de stillinger, du arbejder i. Du kan ligge på knæ, stå foroverbøjet, sidde på hug eller stå oprejst, når du luger. 

3) Skift redskab

Hvis du skifter mellem forskellige haveredskaber, kommer du helt af dig selv til at bruge forskellige muskler til havearbejdet. De muskler og led, der før var i brug, får nu en pause og får ny energi i form af ilt fra blodet.

4) Indret haven varieret

En anden måde at ændre muskel- og ledbelastning på, er at indrette sin have varieret. Du kan dyrke både urtehave og stauder i højbede. Du kan købe færdigproducerede højbede, men du kan også rive/grave en bunke jord sammen, som du tilplanter. Du kan dyrke planter, der vokser op ad stolper, plantetårne, hegn og vægge. Du kan finde mange ideer til vertikale haver på nettet. 

5) Pas på dig selv

Når foråret banker på, er haveejere ikke til at holde i ro. Det er traditionen tro det tidspunkt på året, hvor haveejere og fysioterapeuter mødes. Ofte ses skader i form af tennisalbue, hold i ryg og nakke, muskelsmerter og betændelse i musklernes sener. 

Af og til er der mere voldsomme skader, måske har du klippet eller savet dig i fingrene, mens du beskar den gamle syren, forstuvet din ankel, da du trådte ned i et hul i plænen, eller sågar brækket din hofte, fordi du er faldet ned af stigen eller på den glatte græsplæne.

6) Del arbejdet op

Mange af både overbelastningsskaderne og de alvorlige skader kan minimeres, hvis du tænker dig om, når du arbejder i haven. Giv dig tid til at dele hårde opgaver op over en længere periode, og kombiner det hårde arbejde med korterevarende og lettere havearbejde. 

Hent én, der kan hjælpe med at holde stigen, slæbe haveaffald eller måske give dig gode råd om, hvordan du angriber den genstridige rod, der skal graves op.

Om Shila Samuelsen

Shila Samuelsen er lektor i fysioterapi på Professionshøjskolen København, og indehaver af firmaet Havefysioterapi.dk, der rådgiver om, hvordan man bedst bruger sin krop i haven samt giver inspiration til at indrette haven så den passer til den enkeltes behov.

Shila har selv en nyanlagt have på 3500 m2 i Hillerød, som du kan besøge, når hun holder Åben Have. 

Få magasinet HAVEN i oktober

Stort tema om vindyrkning i danske haver. Få 5 numre af HAVEN . Kun 345 kr.