
HAVEN - en lyd- og performancevandring i Haveselskabets Have.
Havevandring pÄ en ny mÄde
HAVEN er en lyd- og performancevandring, hvor puplikum fÞres rundt af performere blandt blomsterbede, buske og trÊer, imens de lytter til et lydvÊrk i trÄdlÞse hovedtelefoner og fÄr forskellige perspektiver pÄ haven. HAVEN er en performativ fortolkning af en traditionel havevandring, hvor publikum inviteres til at indtage haven med hele kroppen og alle sanser. Forestillingen har premiere i Haveselskabets Have den 10. juni. Forestillingen kan opleves den 10. kl. 16 og 18 og den 11. juni kl. 11 og 13.
KĂB BILETTER OG LĂŠs mere her. Billetterne koster fra kr. 70 for bĂžrn og unge og 145 kr. for voksne. Prisen for Haveselskabets medlemmer er kr. 85. Forestillingen kan ogsĂ„ ses andre steder rundt i Danmark.Â
Â
Hvorfor lave en alternativ havevandring?
HAVEN er en performativ havevandring, der undersĂžger haven fagligt, performativt og sanseligt interaktivt. Publikum fĂ„r trĂ„dlĂžse hovedtelefoner pĂ„ og guides rundt til en montage af sanselige komponerede lydbilleder, interviews af fagligheder, der arbejder med havens betydning pĂ„ forskellige mĂ„der, og personlige fortĂŠllinger fra haveejere af forskellige havetraditioner.Â
Haven er det moderne menneskes mest direkte og nĂŠre forbindelse til naturen og til jorden. Her sĂ„r vi et frĂž, som vi fĂ„ dage efter kan se spire frem og fĂžlge dets udvikling helt nĂŠrt lige uden for hjemmets vinduer. Vi indgĂ„r i dialog med noget levende, der taler tilbage til os - et gensidigt samarbejde mellem menneske og natur. FrĂžene spirer, fuglene synger, mĂŠlkebĂžtterne krĂŠver plads og roserne dufter, uanset hvad der sker udenfor havens rum - det vil gruppen bag performance forestillingen gerne sĂŠtte fokus pĂ„-Â
Helga Rosenfeldt-Olsen og Alaya Riefensthal er performere og guider i HAVEN. Lydkunstnere Niels Bjerg og Morten Moesgaard har komponeret atmosfĂŠriske lydsekvenser til audiowalken. Dramatiker Betina BirkjĂŠr og sanger Nini Bang og koreograf Sofie Christiansen har hver isĂŠr indgĂ„et i skabelsen af vĂŠrket med deres klare ĂŠstetik. Mette Obling HĂžeg er dramaturgisk konsulent.Â
Hvad kan du opleve?
I HAVEN fĂ„r bĂ„de planterne, haveejerne og faglige kilder en stemme, imens publikum oplever underet at tingene omkring os gror og er levende.Â
De to performere tager publikum igennem en dansk haves Ă„rstids dramaturgi fra den mĂžrke vintersĂžvn til lysets tilbagevenden, der vĂŠkker de fĂžrste spirer, igennem et hektisk og sprudlende forĂ„r og sommer hen mod et mĂŠttet efterĂ„r, hvor bladene langsomt visner og daler og fĂžr vi igen lĂŠgger os til at sove. Undervejs opstĂ„r sanselige mĂžder med salvie og hyld, en hilsen fra kulturrosen, en sang om akelejen, havearbejderens dans og mĂŠlkebĂžttens protesttale.Â
NĂ„r vi dyrker og bruger vores haver, styrkes tilhĂžrsforholdet til ens hjem i det nĂŠre, men ogsĂ„ et tilhĂžrsforhold til jorden styrker - jorden under vores negle og Jorden som planeten vi bor pĂ„. At holde en have krĂŠver altid en form samarbejde og dialog mellem mennesket og naturen, det krĂŠver omtanke for andre arter og forstĂ„else for deres levevilkĂ„r. I HAVEN undersĂžger vi forskellige former for magtbalance og stiller spĂžrgsmĂ„l til publikum om, hvor bevidst relationen til deres egen have er.Â
HAVEN spiller over hele landet i lÞbet af sommeren, flere af stederne (RingkÞbing, BrÞnderslev og Tambours Have)  er der sÊrlig rabat for medlemmer af Haveselskabet. LÊs mere her:
Â
Man mÄ vÊre havemenneske, nÄr man laver sÄdan en forestilling
Vi har spurgt Helga Rosenfeldt-Olsen om, hvorfor hun dog har fĂ„et sĂ„dan en ide.Â
Hvorfor har du skabt en forestilling med haven som tema?
Jeg flyttede pĂ„ landet og blev interesseret i haverummet som koncept, fordi det er et rum jeg ikke havde et forhold til forinden. Men da jeg sĂ„ begyndte at putte ting i jorden og sĂ„, at det spirede og var levende og interagerede med, sĂ„ jeg potentialet i det rum og fik lyst til at undersĂžge det nĂŠrmere performativt.Â
Haven samler virkelig alle mennesker pĂ„ tvĂŠrs af alle mulige sociale og kulturelle skel - lidt ligesom at fĂ„ bĂžrn: nĂ„r man fĂ„r et have har man pludselig noget til fĂŠlles med rigtig mange forskellige slags mennesker, der har alle mulige forskellige tilgange til det.Â
Hvad er haveglĂŠde for dig?Â
Det er haveglÊde for mig, at kigge ud af vinduet og se hvordan fuglene hopper rundt og prikker i jorden og har deres eget liv eller at gÄ en runde i haven og se de smÄ spirer og opdage noget jeg havde glemt, jeg havde sÄet eller noget der kom af sig selv - og bare vÊre til stede i det rum.  Jeg ved ikke altid, hvad jeg skal, nÄr jeg gÄr ud i haven, men den taler til mig, sÄ nÄr jeg gÄr derud sÄ finder vi ud af det sammen. Det er nÊrmest terapeutisk, fordi jeg bliver forbundet til jorden helt konkret og det er livsbekrÊftende og det giver hÄb, at der altid er noget, der spirer derude selvom verden brÊnder og der er store kriser.
Â
Hvad hÄber du, at publikum fÄr ud af at opleve HAVEN?
Jeg Þnske at give publikum en mulighed for at reflektere over haven pÄ en ny mÄde og at jeg kan tilfÞje nye dimensioner og nuancer til haverummet og vores dialog med dette, som de kan tage med ud i deres egne haverum. Jeg Þnsker at de fÄr en sanselig oplevelse, en oplevelse hvor de lander i deres i deres krop og er i nuet. Og sÄ hÄber jeg at vÊkke forundring og taknemmelighed for alt det, der er omkring os.
Â
Â
Kom med til Cph Garden 2022
