Gå til hovedindhold
Fra afdeling/kreds

Havearbejde er sundt

Havearbejde er godt for krop og sjæl - hvis man gør det med omtanke for kroppen. Læs gode råd

Mange kaster sig dog så hurtigt ud i det, at de glemmer at passe på, og det fører ofte til rygsmerter. Havearbejde er nemlig hårdt slid – især hvis man ikke har været aktiv i haven i lang tid.

Sådan undgår du rygsmerter ved havearbejde 
Varm op, inden du går i gang, f.eks. med en gåtur. - Start stille og roligt op. Begynd med det lette havearbejde. - Husk, du behøver ikke nå det hele på én dag. - Varier arbejdet. Skift mellem det tunge og lette arbejde og skift arbejdsstilling. - Hold pauser. Sæt eventuelt et ur til. - Undgå at bøje dig forover, når du skal luge, grave og løfte. Bøj i stedet ned i knæene, så du skåner lænden. - Hold ryggen rank. Især når du skal løfte ting og køre rundt med trillebøren. - Undgå vrid i ryggen. Næsen skal pege samme vej som fødderne. - Tag varmt tøj på, der dækker hele ryggen. - Stop med det samme, hvis du får ondt.                                                                  

Kilde: Gigtforeningen

Slip for ondt i ryggen, når du arbejder i haven. Få kiropraktor Ole Wessungs gode råd på
http://haveselskabet.dk/smertefri