Chelsea Flower Show - planter på catwalken
Hvad er det, der gør at at 200.000 havemennesker hvert år tager mod Chelsea Flower Show? Det er fordi, det er koncenteret haveglæde, showhaver, oplevelser og meget mere.
Chelsea Flower Show - planter på catwalken
Den 20. maj 1913 afholdt det engelske haveselskabet RHS sin første store forårsudstilling på grunden af Chelsea Hospital. Siden er RHS Chelsea Flower Show vokset til at blive måske verdens mest kendte og prestigefyldte haveudstilling. Chelseas Flower Show afvikles på et 11 hektar stort område, og i 1988 kulminerede populariteten og man var nødt til at lukke for indgangene. Derfor besluttede RHS at begrænse antallet af billetter hver dag til 40.000, ja, du læste rigtigt. Chelsea Flower Show er med andre ord noget, som både haveentusiaster og fagfolk går langt for at være en del af.
”Tænk at alle disse mennesker er vilde med at gå i haven” nævnte vi under frokosten i det grønne til medlemsdagen, hvor alle sidder bænket tæt og fik svaret ”Oh no darling – Chelsea Flower Show is more of a social event”. Vi delte bord med et klassisk engelsk par, der sagde ovennævnte og et par fra Houston Texas i USA for hvem, det at komme til Chelsea Flower Show længe havde stået på ønskesedlen. ”Havedesign i USA er så anderledes og har meget mere fokus på det praktiske. Vi vil gerne have ideer til at gøre haven mere frodig og tænke på biodiversitet” fortalte det haveinteresserede par.
Chelsea handler om haveglæde, inspiration og æstetik. Det er her vi ser de nye tendenser, hvor de dygtigste havedesignere får lov til at vise, hvad de kan. Der er 6 mindre haver, 5 balkon haver, 8 små show haver og 8 store showhaver og så er der alle de mange flotte stande, der er kæmpe installationer i sig selv.
Gardens for the future
Alle showhaverne havde i 2024 det overordnede tema: Fremtidens haver. At tænke bæredygtigt var vigtigt for årets Chelsea Flower Show
Alle haverne vare blevet underlagt en ”green audit” fra et eksternt firma, der gennen gik alle showhavetegningerne inden de blev godkendt til showhavet. De blev vurderet på hvordan de håndterer, affald, hvordan bæredygtigheden af de benyttede materialer er, havens biodiversitet, håndtering af vand og en kategori, der hedder ”community” – som de har oversat til, hvordan haven aktivt indgår i samfundet. For eksempel reducerede en designer CO2 påvirkningen betydeligt ved at fjerne blokvægge i det oprindelige design og erstatte dem med genanvendt træ, hvor en anden designer reducerede havens aftryk ved at reducere brugen af cement i haven.
Et andet nyt tiltag for showhaverne var, at efter showet skal haven ”genplantes” et sted og skabe værdi ”Relocation and repurpose” var noget, som alle designerne i år blev bedt om at tage stilling til.
Haveselskabet hilser dette nye tiltag velkomment og nødvendigt. Det satte selvfølgelig en lidt stram ramme for, hvordan årets showhaver så ud. Derfor var det overraskende at se, hvordan de forskellige designere havde valgt at omfavne kravene fra den ”grønne audit”. Der var dog stadig nogle klare tendenser, der viste sig i de forskellige haver.
Læs om årets 5 havetendenser her
Guld, sølv og bronze
Alle haver og stande vurderes og får guld, forgyldt, sølv og bronze – og blandt guldvinderne findes så ”best in show” – det er en hård konkurrence, der har stort betydning for dit videre virke i branchen. Danske Baugaarden, der laver levende skulpturer i pileflet udstillede i år på Chelsea Flower Show og fik helt velfortjent en flot guldmedalje.
Den store showhave "Water aid garden"var helt klart Haveselskabets favorit. Det var den mest spektakulære have på året show og samtidig en have, der gav et interessant bud på, hvordan vi i fremtiden kan løse udfordringerne med klimaforandringer. Den store jernkonstruktion midt i haven fungerede både som en pavillon, der skabte en sval skygge under sig. Samtidig var den etableret med grønt tag og regnvand, der falder her, opsamles i konstruktionen og kan bruges til vanding i tørkeperioder. Og så var gangarealerne hævet op, så vand i regnfulde perioder kan samles sig, uden at det forhindrer adgang til haven.
Ingen Chelsea uden kendisser
At Chelsea Flower Show også er en ”social event” er man slet ikke i tvivl om, havekendisser og tv-personligheder ynder at få taget billeder på Chelsea Flower Show.
Som dansker kan det godt være svært at finde ud af hvem, der faktisk er de kendte- men de kendes nemt på den hårde af fotografer, der følger dem rundt. Det er ikke til at vide om de faktisk er havemennesker – eller om de bare er interesserede i at blive fotograferet i en have. Et par af ”de kendte” er bl.a. dame Judy Dench (behøver vist ikke yderligere introduktion), Joanna Lunley (”Helt Hysterisk” og andre film), Rick Grimes (tænk på LoveActually og ham med skiltet og The Walking Dead) samt sidst men ikke mindst Monty Don.
På pressedagen, hvor Haveselskabet får lov til at deltage, bliver alle bedt om at forlade pladsen kl. 3, for herefter kommer de kongelige på besøg, men inden da vrimler det med kendte og for danske øjne ukendte mennesker.
Dresscode: Blomster
Du kommer ikke til Chelsea Flowershow i fleecetrøje og gummistøvler. Du kommer med blomster. Der er ingen kreationer, der er for blomstrede og i år var det gennemgående træk, at kvinderne havde smukke blomsterkreationer i håret. Catwalken var fyldt med blomster på den ene eller den anden måde – og mændene var ingen undtagelse.