Borgerindragelse i projektet Intelligent brug af regnvand
Haveselskabet og Rådgivningsvirksomheden NIRAS har udviklet en borgerinddragelsesproces som sikre en stærk forankring af ejerskabet hos kommune, forsyning og ikke mindst borgere.
Vi har i Danmark en god tradition for at involvere borgerne i offentlige planer. Kommunale planer sendes i høring og borgerne får mulighed for at lufte bemærkninger og gøre indsigelse. Og der indkaldes til borgermøder, hvor lokalpolitikker og embedsmænd besvare spørgsmål.
Det er et godt borgerhøringsformat til at orientere borgerne, men det er ikke så velegnet til at involvere borgerne og fordele ejerskab i fælles privat-offentlige udfordringer. Det er umådelig vanskeligt at inddrage borgerne, når løsningen reelt er på banen før borgerne.
Tæt borgerproces
Projekt Intelligent brug af regnvand kobler offentlig og privat regnvandshåndtering gennem en tæt borgerproces. Projektet vurderer sammen med kommune, forsyning og rådgivere nuværende vidensgrundlag og planer og som en integreret del inddrages borgernes viden og oplevede erfaring.
Den første workshop havde to formål:
- at informere haveejerne om projektet. Her udfoldes klimaudfordringen på samfundsniveau og samtidig vises der konkrete eksempler på regnhaveløsninger og samspillet med offentlige løsninger. Det er en samfundsudfordring med et håndtag i øjenhøjde med den enkelte og fokus ligger på regnvand som ressource.
- at engagere haveejerne i et brætspil i mindre grupper, hvor personlige haveværdier og barrierer for privat brug af regnvand afdækkes. Det er en videndelingsproces som styrker naboskabet og som giver projektet et uvurderligt erfaret supplement til de tekniske analyser. Hvor afviger modellerne og kortgrundlaget fra den oplevede virkelighed og hvilke værdier centrale for borgerne?
Den anden workshop havde til formål:
- at engagere haveejerne i gruppesamtaler om brug af og ønsker for områdets offentlige arealer. Det er en kortlægning af skjulte værdier og potentialer i forhold til de veje, stier, fælles arealer og rekreative nærmiljøer som kan indgå i overfladehåndtering af regnvand.
Anden workshop drager haveejerne med ind i planlægningen af offentlige arealer. Den afdækker borgernes oplevede udfordringer med regnvand og den kaster lys over borgernes brug af. Workshoppen har fokus på rekreative muligheder i regnvandshåndteringen på overfladen. Workshoppen kan også finde værdifulde ’piratprojekter’ som allerede er i gang på privat initiativ som uden kommunale kroner har stor rekreativ værdi for området.
Det kan være en hjemmegjort gynge, et fremragende klatretræ og en grøft i skoven bag ved bebyggelsen som trækker væsentlig mere i børnene end den dyrt anlagte traditionelle legeplads midt i bebyggelsen som stort set aldrig bruges.
Ved at tænke regnvandshåndtering sammen med grøften kan det offentlige med en beskeden terrænbearbejdning og myndighedsbehandling løse forpligtelser for færre midler og samtidig give et puf til en rekreativt borgergynge der allerede er i gang.
Det er som myndighed udfordrende at møde sine borgere så tidligt i processen, da man i sagen natur ikke kender alle svar. Til gengæld møder man i denne fase den nysgerrige, engagerede og kompetente borger, fremfor som det ofte er myndighedens lod – den vrede og underkendte borger. Kommunen og forsyningsmedarbejdere fungerer som bordformænd under workshoppen. Det flytter deres rolle fra ekspert til procesleder.
Projektet lægger herefter fokus på realiseringen af de ti pilothaver. Et lille team med projekt, rådgivere og myndighed vurderer egnetheden af de haver som har tilkendegivet interesse for at etablere regnvandsafkobling fra kloakken ved hjælp af regnhaveløsninger. Det teknisk anlæg i de private haver etableres for den delvise tilbagebetaling af tilslutningsbidraget og et beløb fra haveejeren til dækning individuelle ønsker og krav til udformning og særlige materialer.
Det er en forudsætning for en vellykket proces, at alle relevante fagligheder i forvaltning og forsyning er repræsenteret – fra start. Seriel sagsbehandling med adskilte fagligheder er en proces-dræber. Skiftet fra flerfaglighed til tværfaglighed sker med deling af indflydelse og ejerskabet på tværs af forvaltning, forsyning og borger.
Processen skal fra start og løbende forankres både i ledelse og direktion samt politisk.